Dag 1, den 20 februari 1928

För 32 873 dagar sedan bildades Konstföreningen Aura i Lund!

Katalogen till Auras första utställning på Universitetets konstmuseum (Picturasalen) i Lund betraktas i stadsarkivet på Gastelyckan i Lund (november 2017).

FÖRORD
När nu konstföreningen Aura för första gången framträder för offentligheten torde några orienterande ord angående föreningens syftemål vara på sin plats.
Föreningen har tillkommit på initiativ av en del konstnärer, som under de senaste åren framträtt på Lunds Universitets konstmuseum eller i sin konstnärliga verksamhet varit knutna till Lund jämte några konstintresserade personer. Den nybildade organisationen kan därför betraktas som en manifestation av samhörigheten mellan konstutövare och konstvänner i Lund. Härav följer att föreningens närmaste arbetsuppgifter blir av lokal natur. Främst bland dessa står frågan om anskaffandet av en utställningslokal eftersom omständigheterna synas lägga hinder i vägen för fortsättande av den utställningsverksamhet Universitetets konstmuseum så länge bedrivit. I samband härmed tränger sig också frågan om skapandet av en kommunal konstsamling i förgrunden.

Lunds Dagblad 20 februari 1928.