21 juli 2018

Bloggen publicerar inlägg från Auras arkiv och inskickade bidrag till redaktionen under Auras 90:e levnadsår.

Samma datum händelsen dokumenterades publiceras de historiska spåren på bloggen.

Solveig Mansfeld som var utställningskommissarie under 1960-70-tal är en viktig källa för bloggen. Redaktionen har tillsammans besökt stadsarkivet och letat upp dokument från utställningar på Krognoshuset som Solveig Mansfeld arbetade med.

______

Januari 2018

I år fyller Aura 90 år och snart har det blivit 33 000 dagar med Aura!

Dag 1. Den 20:e februari 1928 bildades konstföreningen och konstnärsgruppen Aura i Lund. Konstnärernas möjlighet att ställa ut i Lund var på väg att försvinna.  Under första året letade Aura efter en lämplig lokal för konstutställningar. Konstnärsgruppen skänkte även konstverk till staden som grundplåt för ett konstmuseum. Men det blev aldrig något konstmuseum. 1929 fick Aura tillgång till Krognoshuset i centrala Lund och Aura är kvar i sitt provisorium, skriver Ingegerd Viking i sin text ”Aura – en vindfläkt?”. (Klicka på Aura för ladda ned texten.)

Aura 33 000 dagar presenterar Aura-spår från stadsarkivet och innan den 5 juli 2018, den 33 000:e dagen, väntar bloggen även på dina spår…

…ditt minne av Aura, din förhoppning om Aura, din bild av Aura…din åsikt om Aura…

Kära läsare och följare, lämna gärna in ett blogginlägg genom att maila till aura90ar@gmail.com eller lämna ett skrivet, fotograferat eller tecknat bidrag på Krognoshuset så kontaktas du av redaktionen för Aura90!

________

Bloggen Aura 33 000 dagar är utformad av Annelie Nilsson.

Redaktionen består av Marko Cesarec, Karolina Erlingsson, Annelie Nilsson och Barbro Westling. Alla medlemmar i Auras konstnärsgrupp.